Hvis du ønsker deg en vedfyrt bakerovn , grue på kjøkkenet , en steinovn , en vedfyrt pizzaovn, peis på kjøkkenet eller en rentbrennende vedovn og er glad i steinbakt pizza eller brød, da kan en Finsk Masseovn være interessant for deg.

Har du spørsmål om bygging av min masseovn så ta gjerne kontakt på epost: terthda@online.no

søndag 25. september 2011

De første elementer montert





De første elementer er akkurat muret på plass. Utskjeringene til pipehull og sotlemhull var ganske krevende. Men med diamantskive på vinkelsliperen og mye tålmodighet gikk det ettehvert relativt greit. Det nederste elementet knakk dessverre ved begge sotlemhullene. Det endte derfor med at jeg skar ut hull til sotlemmene i full høyde av det nederste element nr 1.


På denne måten slapp jeg å skjære ut så stort hull i det neste elementet. Bare såpass mye at sotlemmene kommer høyt nok i forhold til gulvnivå. Det øverste element nr 1 berget jeg uten å knekke det. Så det virker som om grunnelementene kom stødig på plass, i lodd og vater.

Jeg brukte M5 murmørtel for oppmuring av disse elementer. Jeg tenker også bruke denne mørtelen i "klossen" som nå skal mures som understøttelse av bakerovnen, samt til røk-kanalen bort til pipa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar