Hvis du ønsker deg en vedfyrt bakerovn , grue på kjøkkenet , en steinovn , en vedfyrt pizzaovn, peis på kjøkkenet eller en rentbrennende vedovn og er glad i steinbakt pizza eller brød, da kan en Finsk Masseovn være interessant for deg.

Har du spørsmål om bygging av min masseovn så ta gjerne kontakt på epost: terthda@online.no

søndag 9. oktober 2011

Røk-kanalen ferdig

Det er ca 2 uker siden jeg sist hadde tid til å jobbe med ovnen. Har vært på jobbsamling i Trysil og 60-årslag i Trøndelag, så nå var det på tide å komme litt videre.

Måtte kjøpe en feieluke for montering i røk-kanalen. Og et par 40 x 40 cm hagefliser til toppen av røk-kanalen. Håper de tåler varmen(!).

Har ikke murt noe særlig med tegl før, så det blir litt læring. Tror ikke det blir så værst når mørtlen har tørket. Dessuten holder jeg det forsatt åpent om jeg skal pusse muren eller ei. Det er jo litt i tiden med litt rustikk /røff teglstensmur. Så vi får se når jeg kommer litt lengre, om det blir pent nok murhåndtverk. Det er et åpent spørsmål :-)







Jeg prøvde trekken i foran spjeldåpningen i dag. Lagde et bittelite "bål" av noen få trefliser og det trekte bra. Flammen dro godt mot kanalen, nesten så de blåste ut.

Jeg tror også monteringen av spjeldet ble bra. Har målt ut lengden på dreiestangen. Den blir ganske lang, fordi den skal helt ut til ytterkanten av ved-nisjen som jeg skal ha på høyre side av ovnen. I bunnen av denne nisjen tenker jeg å legge to skift med tegl. Dreieplaten for spjeldet blir i ytterkant av denne nisjesokkelen. (Lettere å forstå når jeg har kommet litt lengre.) På grunn av den lange spjeldstangen kappet jeg til et jernrør ( i tillegg til det som fulgte med) for å beskytte mot mørtel osv. Spjeldstangen skal jo også gå gjennom støtteklossen til
bakrerovnen. Jeg husket også å stramme umbrakoskruen inne i spjeldhuset.

Har også murt 3-4 skift av støtteklossen.

1 kommentar:

  1. Hei, lurte på hvor langt kan røykrøret være før det går inn i pipa?

    SvarSlett