Hvis du ønsker deg en vedfyrt bakerovn , grue på kjøkkenet , en steinovn , en vedfyrt pizzaovn, peis på kjøkkenet eller en rentbrennende vedovn og er glad i steinbakt pizza eller brød, da kan en Finsk Masseovn være interessant for deg.

Har du spørsmål om bygging av min masseovn så ta gjerne kontakt på epost: terthda@online.no

onsdag 11. januar 2012

Prøvefyring



Etter en lang julepause har jeg nå startet prøvefyringen. Ovnen har tørket lenge nok til at jeg følte meg trygg nok til å tenne opp. Skal si det svarer til forventningene!Har allerede bakt de føste brødene og et par pizzaer. Det var bare helt snadder. Med litt mer erfaring med fyringsteknikken så blir dette utrolig bra.Vameakumuleringen er også imponerende i denne konstruksjonen. Det tar ca 8-10 timer etter fyringen før hele konstruksjonen er er gjennomvarm. Temperaturen ligger da på mellom 35 og 40 grader på overflatene av hele murkappen. Den holder seg varm ca et døgn og avgir en meget lun og god varme og gir en god grunnvarme i 1. etg. Det er nå 8-10 kullegrader ute så det gjør godt.Det gjennstår fortsatt litt muring av vednisjen på høyre side av ovnen + noen detaljer. Også skal jeg pusse/slemme den slik at den blir hvit. Buene over ovnslukene har jeg tenkt å beholde som de er.Jeg tror den blir fin......Nytt gulv på kjøkkenet står også på to do listen samt skiferplate på gulvet foran fyringsluka.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar