Hvis du ønsker deg en vedfyrt bakerovn , grue på kjøkkenet , en steinovn , en vedfyrt pizzaovn, peis på kjøkkenet eller en rentbrennende vedovn og er glad i steinbakt pizza eller brød, da kan en Finsk Masseovn være interessant for deg.

Har du spørsmål om bygging av min masseovn så ta gjerne kontakt på epost: terthda@online.no

mandag 5. september 2011

Grunnarbeidene er ferdig

Plata som ovnen skal stå på :




Fundament:

















Fundamentet ble murt opp av lettklinkerblokker. Det fantes en tykk mur fra før midt i huset så jeg trengte bare å mure opp 3 sider. Da fikk jeg et fundament som bærer under hele platen ( som skal støpes senere og som ovnen skal bygges på) Jeg tror det ble solid nok. Under fundamentet forsterket jeg kjellergulvet ved å støpe en 8 cm tykk armert plate.
Det var både vannrør og avløpsrør som kom i konflikt med fundamentet så jeg måtte være rørlegger i tillegg. To vannrør går fortsatt gjennom fundamentet, men det ser ut til å fungere. Mye jobb før man ser noen resultater, må jeg si.

Fundamentet ble ferdig ca 1. august.



Så var det klart for forskaling til plata på toppen av fundamentet. Det ble ganske kreative løsninger og i skrivende stund er jeg ikke helt sikker på om jeg greier å fjerne all forskaling.
Men tror nok jeg skal kalre å overholde feierens krav til avstand til brennbart materiale.

Så var det klart for innkjøp av armeringsnett og tørrbetong. 20 sekker høres mye ut men mine kalkulasjoner var ganske riktige. Fikk en halv bøtte til overs.

Jeg har foresten gått til anskaffelse av en liten blandemaskin. Den var gull verdt. Med hjelp fra Hermann ( min sønn) så støpte vi plata på ca 3 timer. Dekket med plast den føste uka mens jeg forsøkte å holde plata så fuktig som mulig. Resultatet er jeg ganske fornøyd med. Se bildet til venstre over. Tror det ble i vater også gitt!

Plata ble støpt ferdig 11. august. Ette dette ble det et opphold i arbeidet til plata fikk herde.
To ukers ferie i Spania fra 19. august til 3 september.

Nå venter jeg bare på at byggesettet til kjernen i masseovnen skal komme fra Danmark. . Venter i spenning.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar